Olsztyn,

poniedziałek, 29 kwietnia 2024

Port lotniczy jest nadal wykluczony kolejowo...

Port lotniczy Olsztyn-Mazury, mimo posiadania nowoczesnej infrastruktury kolejowej i bliskości do linii kolejowej nr 35, boryka się z problemem niedostatecznej liczby połączeń kolejowych, co wyraźnie wpływa na komfort i dostępność transportową pasażerów korzystających z lotniska.

 


Źródło: UTK.

Problem: Lotnisko Olsztyn-Mazury, choć obsługuje znaczącą liczbę pasażerów, cierpi na niedobór efektywnego połączenia kolejowego. Dane Urzędu Transportu Kolejowego wskazują, że tylko około 10% pasażerów korzysta z transportu kolejowego, co jest wynikiem sporadycznych kursów pociągów. W obecnym systemie, pociąg kursuje raz dziennie, co jest niewystarczające, biorąc pod uwagę liczby przylotów i odlotów, co skutkuje niewykorzystaniem potencjału transportowego portu.

Skutki dla pasażerów: Niedogodności te wpływają na wybór środków transportu przez pasażerów, którzy coraz częściej decydują się na droższe, ale bardziej elastyczne opcje transportu drogowego, takie jak prywatne firmy przewozowe, które dostosowują swoje rozkłady jazdy do godzin lotów i oczekują na pasażerów w przypadku opóźnień lotów.

Plany rozwojowe: Władze lotniska są świadome tych wyzwań i planują zwiększenie liczby połączeń, co mogłoby poprawić sytuację. Prezes lotniska, Wiktor Wójcik, zaznacza, że trwają prace nad rozszerzeniem oferty połączeń kolejowych i autobusowych. Modernizacja linii kolejowej nr 35 oraz potencjalne uruchomienie nowych połączeń z Ostrołęki przez Szczytno do Olsztyna mogłoby znacząco ułatwić dostęp do lotniska.

Rekomendacje:

  1. Zwiększenie częstotliwości połączeń kolejowych – Idealnie, gdyby pociągi kursowały co najmniej kilka razy dziennie, dostosowane do godzin przylotów i odlotów, co umożliwiłoby wygodny dojazd i powrót z lotniska.
  2. Rozwój infrastruktury drogowej – Poprawa stanu dróg dojazdowych do lotniska oraz rozbudowa parkingów mogłaby pomóc w obsłudze wzrostu liczby pasażerów korzystających z transportu samochodowego. Jest to jednak bardzo kosztowne i nieekologiczne.
  3. Kampanie informacyjne i współpraca z lokalnymi władzami – Współpraca z lokalnymi samorządami w celu promocji dostępnych opcji transportu publicznego mogłaby zwiększyć świadomość i wykorzystanie istniejących połączeń.

Wnioski: Port lotniczy Olsztyn-Mazury ma potencjał stać się ważnym hubem transportowym w regionie, jednak kluczowe dla jego rozwoju będzie zwiększenie dostępności i częstotliwości połączeń publicznych transportem kolejowym i drogowym. Tylko wtedy lotnisko będzie mogło w pełni wykorzystać swoje możliwości i sprostać oczekiwaniom pasażerów szukających wygodnych i szybkich połączeń z regionem i poza nim.

opr. SztrucznIntelig.


Źródło: UTK.

za Rynekkolejowy.pl: "Według danych z UTK w minionym roku na 692 zatrzymujących się na stacji Lotnisko Szymany pociągów 642 było punktualnych, czyli 92,8 proc. W najsłabszym pod tym względem miesiącu, a mianowicie czerwcu, punktualność wyniosła 88,5 proc. Najwyższy był również wówczas średni czas opóźnień, wynoszący 34,8 minut."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz