Olsztyn,

poniedziałek, 22 marca 2021

Wniosek o włączenie nowych ekosamolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych do Ketrzyn- Wilamowo



Do UM Kętrzyn
Czy możliwe jest połączenie lotnicze do m. Kętrzyn i Giżycko na lotnisko Wilamowo od 2023 roku?  Pas startowy musiałby być nieznacznie dłuższy. Oferowanoby samolotami Dornier 328 eco połączenie krajowe do Warszawy czy Krakowa tylko w sezonie letnim. Dodaję informacje o samolotach ekologicznych.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja Polish News Agency

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>
Data: wtorek, 16 marca 2021
Temat: Wniosek o włączenie nowych ekosamolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce
Do: SekretariatDL <sekretariatDL ma s. mi.gov.pl>


Szanowni Państwo,
Jak sądzę, aby obsługa tego typu lotnisk STOL była możliwa, wymagane są dotacje. Duzo się zmienia wraz z nowymi ekosamolotami typu Stol. Nowy Dornier 328 eco -samolot ten ląduje na 1000 metrów pasa i oferuje spalanie 2.6 litrów paliwa na 100 km na pasażera. Ma wejść do użytku w 2023 lub 2024 roku. To jest chyba dwa razy mniej zużycia paliwa dla podróżujących niż w przypadku samochodów osobowych. 
Pozdrawiam
Adam

pt., 12 lut 2021 o 09:45 SekretariatDL <sekretariatDL na s. mi.gov.pl> napisał(a):

Szanowny Panie,

 

Dziękujemy za przekazanie Pańskich przemyśleń dotyczących wykorzystania samolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce. Chcielibyśmy jednak zauważyć, iż w toku długotrwałej korespondencji, którą prowadzi Pan z Ministerstwem Infrastruktury, wielokrotnie odnosiliśmy się do podobnych kwestii. Jednocześnie, ponownie przypominamy Panu, że rodzaj floty oraz uruchamianie poszczególnych destynacji to obszar autonomicznych decyzji przewoźników lotniczych, a nie władz publicznych.

 

Z poważaniem,

Michał Fronczak

Departament Lotnictwa

Ministerstwo Infrastruktury

Tel. 22 630 13 39

 

From: media
Sent: Tuesday, February 09, 2021 10:58 AM
To: SekretariatDL
Subject: FW: Wiosek o włączenie samolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce

 

Przekazujemy wg właściwości.

 

Z poważaniem

 

Biuro Komunikacji

Ministerstwo Infrastruktury

Tel. 22 630 11 22

media@mi.gov.pl

@mi_gov_pl

facebook.com/MIGOVPL

 

 

 

From: Adam Fularz [mailto:Adam na wieczorna.pl]
Sent: Sunday, February 7, 2021 8:11 PM
To: media <media na s. mi.gov.pl>
Subject: Wiosek o włączenie samolotów typu STOL do obsługi lotów krajowych w Polsce

 

Wniosek o uruchomienie lotów krajowych samolotami STOL (np. maszynami typu ATR) poprzez wykorzystanie szeregu lotnisk o krótkich pasach startowych (tzw. STOL- portów)

 

do Ministra Infrastruktury

 

Szanowni Państwo,

Jako ekonomista zauważyłem że wiele lotnisk przed II wojną światową miało ruch pasażerski. Szczególnie na terenie dawnego zaboru pruskiego każde większe miasto kiedyś miało stałe rozkładowe połączenia lotnicze.

Połączenia takie można wznowić korzystając z popularnych w innych krajach typów samolotów pasażerskich. Wielu przewoźników wykorzystuje kilkudziesięciomiejscowe maszyny mogące wznieść się z takich lotnisk jak te mające zaledwie 1200 metrów pasa startowego, czasem nawet mniej.

 

Daje to szansę stworzenia w Polsce sieci biznesowych połączeń obejmujących lotniska:

  1. Katowice Muchowiec (dawne lotnisko pasażerskie w centrum miasta 1200 metrów, skrócony na czas renowacji)
  2. Przemyśl (lotnisko Arłamów, 1300 metrów pasa betonowego)
  3. Suwałki (1320 metrów pasa)
  4. Białystok (1350 metrów pasa)
  5. Dęblin (lotnisko Ułęż, 1300 metrów pasa obecnie w innym wykorzystaniu)
  6. Toruń (lotnisko Bielan, 1269 metrów pasa)
  7. Słupsk (lotnisko Wicko Morskie, 1100 metrów pasa, konieczne przedłużenie)
  8. Krosno (lotnisko miejskie, 1100 metrów pasa z możl. odbudowy do dawnych 1500 metrów dł.)
  9. Lubin (1000 metrów pasa obecnie, możliwe przedłużenie do ok. 1200 metrów)
  10. Piotrków Trybunalski (możl. przedłużenia z obecnych 968 metrów długości do 1200 metrów pasa)
  11. Giżycko -Kętrzyn (lotnisko ma zniszczony pas betonowy)
  12. Orneta na Mazurach Płn.(czynne tylko 800 metrów pasa betonowego, możliwe odtworzenie dalszej części ze zniszczeń)
  13. Kielce Masłów (1168 metrów długości pasa startowego, który trzeba nieco przedłużyć)

Na tych lokalnych lotniskach dodanoby miniterminale pasażerskie, oraz szereg udogodnień dla podróżnych w lotach krajowych które odbywanoby ok. dwa razy w tygodniu w szczytach przewozowych- np. w poniedziałki rano do Warszawy, ew. Krakowa, Katowic czy dużych miast, w piątki wieczorem loty na lokalne lotniska.

 

W Polsce linię lotniczą do Radomia na początku jej działalności czeskie linie lotnicze Czech Airlines obsługiwały takim właśnie samolotem ATR. Loty tego typu wymagałyby jakichś dotacji.

Pozdrawiam,
Adam Fularz

--

 





--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz