Olsztyn,

piątek, 25 września 2020

Dot. Sprawa naprawy wyrwy pasa startowego lotniska w Ornecie na Mazurach

Petycja do władz województwa o naprawę portu lotniczego Olsztyn- Elbląg w Ornecie jako drugiego portu lotniczego dla regionu

Załącznik: korespondencja z władzami gminy Orneta

Szanowni Państwo,
Prosimy na odpowiedź na poniższą petycję- opublikujemy ją jako depeszę prasową. 

Treść petycji do władz województwa warmińsko- mazurskiego

W województwie warmińsko- mazurskim, regionie o wielkości Irlandii, działa tylko jeden port lotniczy, który w dodatku znajduje się ok. 140 km od północnej części województwa. Brakuje zwykłych lotnisk komunikacyjnych typu general aviation. Jednocześnie- od lat marnuje się były powojskowy port lotniczy w Ornecie, na północy województwa. Na środku pasa startowego jest wyrwa. 



Mogłoby tutaj powstać lokalne lotnisko general aviation. Już zresztą w przeszłości fani lotnictwa na krótko organizowali tutaj loty samolotów GA. Starty pierwszych maszyn z tego lotniska zostały uwiecznione w serwisie Youtube:
Wygląd zarośniętego pada jest uwieczniony na filmie video:

Zniszczenia 
Niestety, pas startowy jest zniszczony, wyrwa jest na środku pasa. Można te zniszczenia obejrzeć na zdjęciach: http://wikimapia.org/13688969/pl/Lotnisko-Orneta

Lotnisko sportowe i general aviation w tak dużym regionie mogłoby sie po prostu utrzymać na rynku- z samych opłat lotniskowych. Zarządcą lotniska mogłaby być ta sama spółka lotniskowa która obsługuje już lotnisko Szymany. Spółka Warmia i Mazury po prostu przejęłaby lub podnajęła od dotychczasowego właściciela ten teren i uruchomiłaby port lotniczy general aviation.

O próbach ożywienia lotniska na północny wschód od Olsztyna- w Ornecie, niewiele wiadomo. Jednakże tą lokalizację rozpatrywano w czasie analizowania potencjalnych lokalizacji dla portu lotniczego w regionie.

W pracy autora porównywano lokalizację portu lotniczego w Ornecie z innymi lokalizacjami (por. 
odztwie_warminsko_-_mazurskim).

Proponuję, by władze regionu warmińsko- mazurskiego przystąpiły do procesu przebudowy portu lotniczego Orneta. Istniejące powojskowe lotnisko byłoby przebudowane do roli lotniska General Aviation.

Samorząd przeznaczyłby środki na naprawę zniszczonej- środkowej części pasa startowego, która została podobno wysadzona. Istniejące lotnisko stałoby się nie tylko miejscem dla miłośników motoryzacji, jak obecnie (por.https://www.facebook.com/lotniskoorneta ) ale także stałoby się komercyjnym portem pasażerskim dla samolotów general aviation.

Proponuję także, by władze zdecydowały się na dostosowanie tego lotniska do obsługi pasażerskich lotów krajowych. Powstałby tutaj sezonowy regionalny port lotniczy Olsztyn- Elbląg w Ornecie.

Propozycja ekonomisty
Sezonowy Pasażerski Port Lotniczy

Jako ekonomista obserwuję że regionalna gospodarka zrezygnowała ze znacznego strumienia wpływów finansowych. w sezonie turystycznym nie działa lotnisko, nie lądują samoloty pasażerskie z turystami sezonowymi, choć możnaby to naprawić- dla turystyki. Jako ekonomista czytam analizy ekonomiczne i jestem przekonany że generuje to stratę finansową we wpływach podatkowych. Jako ekonomista mam świadomość, że nawet jeśli lokalne pasażerskie lotnisko sezonowe przyniosłoby relatywnie niewielkie straty, to - dla całości lokalnej gospodarki przyniosłoby istotny dochód finansowy oraz dochód w postaci zwiększonych wpływów podatkowych, kilkakrotnie przekraczających koszt utrzymania sezonowego lotniska pasażerskiego. 
jako ekonomista przestrzegam przed zaprzepaszczeniem majątku o wartości wieluset milionów PLN, jakie stanowi tutejszy powojskowy port lotniczy. Przypomnę że ok. 30 km od biura redakcji, we wsi Nowe Kramsko koło Babimostu w Wielkopolsce od kilku dekad działa podobny port lotniczy, zarządzany wspólnie przez samorząd województwa oraz państwowy zarząd portów lotniczych PPL. W dobie pandemii zawieszono co prawda loty międzynarodowe, ale nadal kursują dwa samoloty dziennie do Warszawy. Ten przykład pokazuje że wiejskie lotnisko, z dala od większych miast, może utrzymać się na rynku, choć wymaga to dotacji. 

Redakcja proponuje aby:
- samorząd lokalny, samorząd województwa, państwowy zarząd portów lotniczych PPL wspólnie usiedli nad koncepcją przywrócenia sezonowej obsługi lotów pasażerskich na Państwa lotnisku powojskowym.
- port lotniczy działałby tylko w sezonie letnim, dla letników, turystów wakacyjnych, służyłby miejscowej gospodarce turystycznej
- wzorowanoby się na modelu zarządzania sezonowego portu lotniczego Heringsdorf- Świnoujście -lotniska pasażerskiego czynnego tylko latem

W związku z Krajowym Programem Odbudowy zwracam się o włączenie koncepcji Sezonowego Portu Lotniczego do KPO. 

Wydatek na port lotniczy nie jest tak wielkim wydatkiem, by w regionie o tak dużej powierzchni - równej powierzchni np. Irlandii, nie uruchomić drugiego portu lotniczego.

Aby ułatwić jego start na rynku, samorząd mógłby dofinansować linie lotnicze. Już z obecnego portu Szczytno Szymany linie lotnicze obsługiwały loty krajowe.

Port lotniczy w Ornecie mógłby ruszyć z podobną siatką połączeń. Skoro w porcie lotniczym Szymany w ogóle pojawili się przewoźniocy lotniczy, pokazuje to że nowe porty lotnicze mają szansę utrzymać się na rynku.

Nowy port lotniczy Olsztyn - Elbląg w Ornecie odniesie sukces, jeśli tylko powtórzy lot portu lotniczego Szczytno- Szymany i przyciągnie jakichkolwiek przewoźników. 

Ninieszy apel o kolejny port lotniczy na obszarze Warmii nie jest mrzonką- o ile władze regionu przekonają się do pomysłu. Jeśli w porcie lotniczym Szymany udało się przyciągnięcie przewoźników lotniczych, to tym bardziej władze regionu powinny podjąć prace nad powstaniem kolejnego portu, który tak samo mógłby być zarządzany przez spółkę Warmia i Mazury. 

Warto zaapelować do władz regionu o potraktowanie tej propozycji z uwagą i o podjęcie prac nad reaktywają portu pasażerskiego i lotniska general aviation w Ornecie.

Opis portu w Ornecie

Lotnisko w obrębie Krzykały w Ornecie jest byłym lotniskiem wojskowym.Obecnie
sporządzony plan zagospodarowania przestrzennego przeznacza teren tenpod farmę
wiatrową, uprawy rolne oraz zabudowę siedliskową. Lotnisko posiada pas startowy o
wymiarach 2000 m x 30 m z asfaltobetonu, jednak jego środkowa część na długości około
50 m jest wysadzona (http://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_lotniska 23.02.2009 r.)
(…)
Istniejące lotnisko w Ornecie stanowi obszar o powierzchni nieprzekraczającej 300 ha. Jak
zaznaczono w rozdziale 1.3.2.1 część pasa tego lotniska jest wysadzona, co w przypadku
adaptacji do celów użytkowych wiązałoby się z przeprowadzeniem prac ziemnych. Lotnisko
położone jest na terenach rolnych, nie zachodzi konieczność wyrębu drzewostanu w celu
powiększenia jego areału (rysunek 4.4).
Nie występuje problem lokalizacji dodatkowych usług związanych z funkcjonowaniem
lotniska oraz wydłużeniem pasa startowego. Jak wynika z rysunku 4.5 najbliższą zwartą
zabudowę stanowią osiedla miejskie Ornety oddalone od lotniska o ok. 1,6 km.
Rysunek 4.5 Lotnisko w Ornecie wraz z otoczeniem Źródło: http://geoportal.gov.pl
10.05.2009 r.
Teren oddalony jest od Olsztyna o ok. 54 km. Uwzględniając zapisy zawarte w Planie
zakładające modernizacje drogi nr 51 (na odcinku Olsztyn – Dobre Miasto) do parametrów
klasy GP można – przy założeniu maksymalnych dostępnych prędkości oraz braku utrudnień
w ruchu pojazdów – wywnioskować , że perspektywiczny czas dojazdu z lotniska do stolicy
województwa wyniósłby ok. 40 minut.
Stan obecny infrastruktury drogowej ocenia się jako zły – droga nr 507 z Ornety do Dobrego
Miasta o klasie G stanowi blisko 50% całej trasy, co znacznie wydłuża czas dojazdu.
Infrastrukturę kolejową stanowi linia jednotorowa nr 221 relacji Olsztyn Główny –
Braniewo, o prędkości maksymalnej 50 km/h.
Według informacji w PKP PLK linia ta będzie modernizowana na odcinku Dobre Miasto –
Orneta, termin realizacji to sierpień 2009 r. Analizowany obszar nie leży w strefie
ograniczającej zabudowę ze względu na cenne walory przyrodnicze. Teren posiada bardzo
dobre warunki dla naturalnego wietrzenia oraz nie leży na trasie przelotu ptaków. Istnieje
możliwość przyłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej z sieci miejskiej.
Ochrona przed hałasem terenów zamieszkałych wyraża się w oddaleniu lotniska od tych
terenów oraz istnieniu zadrzewień tłumiących hałas. Podobnie, jak w przypadku Szyman,
lotnisko położone jest korzystnie względem róży wiatrów oraz nie zagraża rozwojowi
terenów sąsiadujących. Nie istnieje zagrożenie przeszkodami lotniczymi w strefach podejść
do lądowania oraz powierzchniach ograniczających i ochronnych.
wg
odztwie_warminsko_-_mazurskim

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Urząd Miejski w Ornecie <umig@orneta.pl>
Data: 25 sierpnia 2015 15:11
Temat: Re: pytania prasowe
Do: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>


W załączeniu odpowiedź.


W dniu 2015-08-11 o 13:23, Adam Fularz pisze:
Dziękuję za odpowiedź. Czy władze miasta utrzymuja, że ze względu na uchwalone przez władze miejskie przepisy, zmiany w szybszym terminie nie są możliwe? Przecież własne wewnętrzne przepisy mogą Państwo zmienić natychmiast. Nie rozumiem, w czym lezy problem, poza Państwa przywiązaniem do formalności? Czy plan zag. przestrzennego nie moze być zmieniony?
Pozdrawiam,
Adam

W dniu 9 lipca 2015 08:57 użytkownik Urząd Miejski w Ornecie <umig@orneta.pl> napisał:


W dniu 2015-07-01 o 21:55, Adam Fularz pisze:

dotyczy: portu lotniczego w Ornecie
- Ukryj cytowany tekst -



Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd
miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby
powstać port lotniczy Olsztyn Orneta.

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie
długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do
obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic,
obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca
doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych
portów lotniczych.

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów
pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec
portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom
miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego,
skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane
pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście-
kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu
lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.

Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń?
Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania
połączeń pasażerskich do Gdańska czy Krakowa wzorem władz woj.
lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na
trasie do Warszawy.




25.06.2015, Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl> napisał(a):
dotyczy: portu lotniczego w Ornecie


Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski
prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port
lotniczy Olsztyn Orneta.

W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie
długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi
połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele
lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie
obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów
pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu
lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych
władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne
wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął
kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po
częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy
pasażerscy.

Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy
władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń
pasażerskich do Gdańska czy Krakowa wzorem władz woj. lubuskiego? W tym
województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

---------- Forwarded message ---------
From: Adam Fularz <Adam@wieczorna.pl>
Date: Fri, Sep 25, 2020 at 2:34 PM
Subject: Dot. Spawa lotniska w Ornecie
To: Telewizja Opera <telewizjaopera@gmail.com>




--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz