Olsztyn,

czwartek, 13 sierpnia 2020

dot. Kolej Plus Petycja do Rady Miasta w sprawie poprawy skomunikowania miasta i portu lotniczego



Do Rady miasta Olsztyna

Szanowni Państwo, 

Wydawnictwo chciałoby przypomnieć że trwa nabór wniosków w ramach programu Kolej Plus. 

W Rzeszowie trwa planowanie i budowa linii kolejowej do portu lotniczego Jasionka. W wielu miastach linie kolejowe do portów okazały się wielkim sukcesem. Nie do końca można tak powiedzieć o porcie lotniczym w Olsztynie. Nie wyszło to tak, jak początkowo sądziłem, że się uda tego dokonać. Czas przejazdu do portu lotniczego jest nieatrakcyjny.

Do portu lotniczego w Szymanach powinna kursować z Olsztyna kolej miejska. Zamiast wielkopojemnych pojazdów powinno się postawić na większą ilość kursów - z wykorzystaniem składów mniej pojemnych. Celem powinno być lepsze komunikowanie olsztyńskiego portu lotniczego.

Dzięki lepszemu skomunikowaniu największego ludności województwa warmińsko- mazurskiego, poprzez celowe działania w celu ułatwienia dojazdu do portu lotniczego w okolicy miasta Olsztyna, ok. 55 km na południowy wschód od tegoż miasta, poprawi się zarówno rentowność portu lotniczego jak i skomunikowanie ze światem samego miasta Olsztyna i jego przedmieść.

Z parametrów technicznych linii kolejowej można odczytać i obliczyć dane na temat czasu przejazdu. W odpowiedzi jaka mi przesłano, podano informację iż niemożliwe jest pokonanie wskazanego dystansu nieco ponad 50 km w lekko ponad pół godziny. 

Linia była modernizowana, dostępne publicznie są dane o jej parametrach technicznych. Jak sądzę,możliwe jest osiągnięcie czasu przejazdu na poziomie 33-35 minut a w korespondencji przyznano że jest możliwy czas przejazdu na poziomie 38 minut (45 minut minus 7 minut) przy jeździe z lotniska z jednym postojem tylko na proponowanym przystanku Szczytno Zachodnie.

Wnoszę o sprawdzenie, zbadanie parametrów technicznych zmodernizowanej linii na lotnisko i ustalenie, czy pociągi mogą pokonać dystans ok. 55 km w czasie 33 minut, jak proponuję. Proponuję także zbadanie tematu pociągów spalinowych z pudłem wychylnym, co pozwoliłoby może nawet dotrzeć z Olsztyna na lotnisko w 27 czy 29 minut, robiąc tylko jeden czy dwa postoje na trasie. Przed laty często jeździłem spalinowym szynobusem serii 612 spółki Deutsche Bahn relacji Frankfurt-Saarbrücken. Wychylał się ona na zakrętach na linii spalinowej, dzięki mechanizmowi Pendolino, możliwym do zastosowania także na liniach spalinowych. Występuje on w spalinowych zespołach trakcyjnych do ruchu lokalnego serii 610, 611 i 612 kolei niemieckich. 
"Wychylne nadwozie (wychylne pudło) – technologia stosowana w pojazdach szynowych pozwalająca na szybsze pokonywanie łuków dzięki kontrolowanemu wychylaniu nadwozia pojazdu w celu redukcji bocznego przyspieszenia działającego na pojazd i pasażerów."

Jak dalej podaje encyklopedia Wikipedia "Zastosowanie taboru z wychylnym nadwoziem w celu zwiększenia prędkości jazdy pociągu jest uzasadnione na liniach z dużą liczbą łuków, których przebudowa (złagodzenie) jest technicznie niemożliwa lub nieuzasadniona ekonomicznie. Należy zauważyć, że siły z jakimi pojazd z wychylnym nadwoziem oddziałuje na tor są takie same jak w przypadku tradycyjnego taboru. Oznacza to, że dla zachowania bezpieczeństwa podróży torowisko musi być przystosowane do jazdy z wyższą prędkością. Na prostych odcinkach torów technologia ta nie przynosi żadnych korzyści - ani nie skraca czasu podróży, ani nie zwiększa jej komfortu."


Rozbudowa linii kolei na lotnisko doprowadzi do poprawy:

- rentowności lotniska, ponieważ dłuższy czas przejazdu powoduje mniejszy ruch na lotnisku
- atrakcyjności regionu i  jego interkonektywności, ponieważ dłuższy czas przejazdu transportem zbiorowym jaki jest obecnie, powoduje mniej połączeń na lotnisko

Mogę przedłożyć dostępną publicznie dokumentację prędkości technicznych na linii oraz pobieżne obliczenie prędkości handlowej (uwzględniającej tylko jeden postój pośredni) na trasie Olsztyn- lotnisko pasażerskie.

Jak informuje PKP PLK:

"Uzyskanie czasu przejazdu z Olsztyna do Szyman wynoszącego ok. 45 min (bez zatrzymania pociągu na przystankach leżących na trasie przejazdu, za wyjątkiem postoju technicznego pociągu wynoszącego ok. 5 min na stacji w Szczytnie, wynikającego ze zmiany kierunku jazdy pociągu)."

odejmując czas postoju oraz czas dojazdu, i licząc że pokonanie dystansu 42 km do Szczytno Zach. z prędkością 100 km/h zajmie ok. 25- 28  minut, oraz dystansu Szymany- Szczytno Zach.- w ok. 7 minut z prędkością 110 km/h, czas przejazdu z portu lotn. do Olsztyna Głównego w czasie 33- 35 minut jest wg mnie możliwy do osiągnięcia.

Co pisałem poprzednio:

Wkrótce minie 5 lat trwałości projektu budowy łącznicy kolei do portu lotniczego. W związku z tym wnoszę o rozbudowę łącznicy i włączenie linii do lotniska jako kolei SKM (szybkiej kolei miejskiej).

Zaproponowałem ongiś wraz z innymi osobami system kolei typu SKM w Olsztynie. Wnoszę i jego realizację i włączenie linii kolei na lotnisko Szymany w ten system kolei SKM.

Wnoszę petycję o rozbudowę połączenia kolejowego do portu lotniczego Olsztyn- Mazury poprzez budowę łącznicy przedstawionej na załączonej grafice, pozwalającej wyeliminować zmianę kierunku pociągów pasażerskich z Olsztyna do Portu Lotniczego na stacji Szczytno. Z moich obliczeń wynika że czas dojazdu do portu lotniczego skróciłby się do 33-35 minut. Powstałby nowy przystanek kolejowy Szczytno Zachodnie.

Rentowność projektu
Skrócenie czasu przejazdu do portu lotniczego spowoduje wzrost podróży lotniczych oraz przyczyni się do zmniejszenia dotacji do utrzymania portu lotniczego. Nakłady inwestycyjne powinny się zwrócić w kilka lat od realizacji inwestycji- dzięki oszczędności czasu podróży na lotnisko, zwiększenia liczby pasażerów.

Lotnisko jest położone daleko od miasta Olsztyn i władze powinny zadbać o jeszcze lepsze połączenie kolejowe na tej trasie. Budowa łącznicy umożliwiającej skrócenie czasu przejazdu o dodatkowe kilka- kilkanaście minut pozwoli na jeszcze szybszy rozwój portu lotniczego. Inwestycja powinna być priorytetem dla władz woj. warmińsko- mazurskiego.
Podobne łącznice wykonano w Goleniowie (przebudowa dawnej bocznicy lotniskowej - dobudowa bezpośredniego wjazdu na lotnisko od strony Szczecina) oraz w Krakowie (rozbudowa linii na lotnisko i przebudowa dawnej bocznicy do dwóch torów).

Wnoszę o przygotowanie i przegłosowanie uchwały Rady Miasta skierowanej do PKP PLK wnoszącej o rozważenie przez zarząd spółki- znacznego skrócenia czasu przejazdu i wyeliminowania konieczności zmiany kierunku jazdy pociągów w relacji Port Lotniczy Szymany- Olsztyn Gł. 

Wnoszę do Radnych Miasta o kontakt z zarządem PKP PLK i o dyskusję nad propozycją. 

Dalsze propozycje:
Wnoszę o przedyskutowanie z PKP PLK propozycji przebudowy ślepo zakończonej stacji końcowej przy Porcie Lotniczym w stację przelotową (poprzez budowę nowego peronu nowego toru, i wyprowadzenie dalszego biegu linii kolei lotniskowej w kierunku szkoły we wsi Szymany i dworca kolejowego we wsi Szymany, wpinając się w dalszy bieg linii kolei. Umożliwi to w przyszłości wytrasowanie połączeń do miasta Wielbark przez port lotniczy. Spowoduje to możliwość zaoferowania większej liczby kursów kolei na lotnisko, jak też poprawi rentowność istniejących już połączeń. 

Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz, ekonomista

załączniki: propozycje graficzne
oraz:
Korespondencja w sprawie

Chciałbym się zapytać, czy istnieją plany łącznicy umożliwiającej połączenie do powstającego portu lotniczego koło Olsztyna w ok. 33-35 minut, wraz z postojem w Szczytnie Zachodnim- proponowanym w niniejszej propozycji- nowym przystanku?

Jeśli połączenie byłoby obsługiwane przez wagony motorowe (autobusy szynowe), to przy założeniu że każdy kurs zatrzyma się na trasie z portu lotniczego w Szczytnie Zachodnim, możliwe jest wykonanie łuku o minimalnym możliwym profilu skrętu. Składy i tak zwalniałyby przez przystankiem, więc jak sądzę takie rozwiązanie byłoby uzasadnione, i relatywnie bardzo tanie w stosunku do efektu w postaci skrócenia czasu przejazdu do  minimum.

Jest to dość krótki odcinek torowiska, a mocno usprawniły on funkcjonalność systemu kolei z portu lotn. do centrum Olsztyna. W przyszłości pociągi mogłyby dotrzeć do Ostrołęki, a takie połączenie umożliwiłoby skrócenie czasu przejazdu w całej relacji. Jeśli pociągi miałyby "zmieniać czoło" w Szczytnie, to połączenie nie byłoby konkurencyjne z tr. drogowym.

Odpowiedź


Szanowny Panie

 

Projekt budowy kolejowego połączenia do lotniska w Szymanach nie zakładał takiego rozwiązania. II etap projektu znajduje się obecnie w fazie realizacji z terminem zakończenia przypadającym na XII 2015 r. Od tego momentu mamy 5 lat nienaruszalności projektu zgodnie z wymogami dotyczącymi kwalifikowalności wydatków ze środków UE. W związku z tym, że byłaby to poważna ingerencja w projekt, jej realizacja oprócz szeregu aspektów techniczno-ekonomicznych, wymagałaby zwrotu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. części środków poniesionych na realizację projektu związanych z robotami torowymi na liniach kolejowych nr 219 i 35 oraz z budową urządzeń sterowania ruchem w obrębie stacji Szczytno. Dlatego też do tematu ewentualnej budowy przystanku osobowego Szczytno Zachodnie proponuję wrócić po ww. okresie, który pokaże również popularność kolejowego połączenia do lotniska w Szymanach. Co do samego czasu przejazdu, to na chwilę obecną najszybszy pociąg  w RJ 2013/2014 pokonywał trasę z Olsztyna do Szczytna w 38 min z zatrzymaniem na wszystkich stacjach i p.o. po drodze (w obecnym RJ czas ten wynosi 39 min). Surowy czas przejazdu z Olsztyna do lotniska w Szymanach (bez zatrzymań) wynosi ok. 45 min. Budowa przystanku co najwyżej zaoszczędzi ok. 5 do 7 min związanych z dojazdem do stacji Szczytno i zmianą kierunku ruchu. Niemożliwym jest osiągnięcie czasu przejazdu na poziomie 33 – 35 min.

 

 

 

Mirosław Kuszelewicz

 

Główny Specjalista

Biuro Inwestycji

Departament Infrastruktury i Geodezji

 


URZĄD MARSZAŁKOWSKI

WOJEWÓDZTWA

WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO

 



Załączniki: różne ilustracje tej propozycji
-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz