Warszawa, 24-11-2023 r.
BIURO
RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH
Zespół Prawa Administracyjnego
i Gospodarczego
V.815.7.2023.AM
Pan Adam Fularz
Email: telewizjaopera---gmail.com
Szanowny Panie,
W nawiązaniu do Pana korespondencji mailowej z dnia 27 września 2023 r. i 17
października 2023 r., działając z upoważnienia Rzecznika Praw Obywatelskich, proszę
o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Wykluczenie transportowe mieszkańców mniejszych miejscowości to jeden z
najczęściej podnoszonych problemów we wnioskach obywateli kierowanych do
Rzecznika Praw Obywatelskich.
Rzecznik zajmuje się tym problemem od dawna podnosząc, że faktyczną
przeszkodą w realizacji konstytucyjnych praw i wolności obywatelskich, takich jak:
wolność poruszania się (art. 52 ust. 1 Konstytucji), prawo do ochrony zdrowia (art. 68
ust. 1 Konstytucji), prawo osób z niepełnosprawnościami do pomocy ze strony władz
publicznych w komunikacji społecznej (art. 69 Konstytucji), prawo do nauki (art. 70 ust.
1 Konstytucji), a bez dostępnego transportu nie można korzystać z usług publicznych
gwarantujących godny poziom życia (art. 30 Konstytucji).
Obowiązki organów władzy publicznej określa ustawa z 16 grudnia 2010 r. o
publicznym transporcie zbiorowym. Zgodnie z nią planowanie rozwoju transportu
oraz organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym należy do
zadań organizatora. W zależności od długości linii komunikacyjnej jest to wójt,
- 2 -
burmistrz albo prezydent miasta, starosta, marszałek województwa, minister ds.
transportu.
Organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega w szczególności na
badaniu i analizie potrzeb przewozowych, z uwzględnieniem potrzeb osób z
niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej zdolności ruchowej; podejmowaniu
działań dla realizacji istniejącego planu transportowego albo jego aktualizacji;
zapewnieniu odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu
zbiorowego. Można z tego wyprowadzić wniosek, że ustawowym zadaniem
organizatora jest zapewnienie takiej sieci połączeń komunikacji publicznej, która w jak
największym stopniu zaspokaja potrzeby mieszkańców. Niemniej jednak nie przyznaje
obywatelom prawa do publicznego transportu zbiorowego.
Przepisy dają zatem podstawę do formułowania celów władzy publicznej, nie
określają natomiast praw przysługujących bezpośrednio obywatelowi. Jako przepisy w
postaci zasad polityki państwa, a nie praw jednostki, nie mogą więc stanowić
podstawy indywidualnego dochodzenia roszczeń. Niemniej, można postawić zarzut
naruszenia ww. norm konstytucyjnych w przypadku zupełnego braku działania władz
publicznych bądź też stworzenia przez nie rozwiązań pozornych.
W związku z zasygnalizowanym przez Panią wykluczeniem komunikacyjnym
osób niechętnie korzystających z płatności bezgotówkowych lub mających
ograniczone kompetencje cyfrowe zwrócono się do Burmistrza Miasta Ostróda o
przedstawienie stosowanych wyjaśnień.
Przedstawiciele samorządu opisali w swych wyjaśnieniach szereg obiektywnych
problemów organizacyjnych i finansowych, które wpłynęły na decyzję o preferowaniu
płatności bezgotówkowych przy sprzedaży biletów na przejazd komunikacją miejską.
Niemniej, zapewnili o braku skarg i zażaleń mieszkańców (poza wypadkami
jednostkowymi) w tym zakresie. Jednocześnie, poinformowali o dalszych pracach
nakierowanych na to, aby komunikacja miejska w Ostródzie była jak najbardziej
dostępna dla wszystkich mieszkańców miasta i turystów (analizowana jest możliwość
wprowadzenia płatności gotówkowej za bilety jednorazowe w Biurze Żeglugi
Ostródzko-Elbląskiej Sp. z o. o. przy ul. Mickiewicza 9a w Ostródzie).
Biorąc pod uwagę zakres kompetencji określonych w ustawie z dnia 15 lipca
1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1058) Rzecznik Praw
Obywatelskich nie dysponuje innymi instrumentami prawnymi, które mogłyby
- 3 -
wpłynąć na przyspieszenie działań lub kierunek decyzji podejmowanych przez władze
samorządowe i zmuszony był przyjąć opisane wyżej wyjaśnienia jako wystarczające.
Niemniej problem wykluczenia komunikacyjnego i cyfrowego, zwłaszcza
mieszkańców mniejszych miejscowości jest znany, monitorowany i był już wielokrotnie
podejmowany przez Rzecznika Praw Obywatelskich, także w szerszym kontekście.
Dziękuję za okazane Rzecznikowi Praw Obywatelskich zaufanie i wyrażam
nadzieję na przyjęcie stanowiska Rzecznika ze zrozumieniem.
Z poważaniem
Łukasz Kosiedowski
Zastępca Dyrektora Zespołu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz