Olsztyn, Czwartek, 15 Maj.

poniedziałek, 20 stycznia 2025

Redakcja wnosi o przywrócenie opery w Olsztynie

Rys. Teatr Treudank, wybudowany jako podziękowanie Niemców za plebiscyt., wg polska.org



do Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego

do Radnych Sejmiku Województwa

Wniosek o ponowne zorganizowanie Opery Warmińsko-Mazurskiej jako koprodukcji Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Teatru Jaracza w Olsztynie i innych placówek kultury województwa

Szanowni Państwo,

Zwracam się z wnioskiem o zorganizowanie Opery Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie jako wspólnej inicjatywy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie oraz innych wojewódzkich instytucji kultury. Opera miałaby funkcjonować w formie koprodukcji, w której spektakle operowe byłyby wystawiane na scenie Teatru Jaracza, w tym z wykorzystaniem przywróconej niedawno fosy orkiestrowej.


Uzasadnienie wniosku

Przywrócenie opery i operetki która prowadzona od początku działalności teatru zlikwidowana została w 1945 r. to główny cel reformy. "Dobre warunki akustyczne umożliwiały również wystawianie oper i operetek, które cieszyły się największym powodzeniem publiczności. W repertuarze Treudanku znajdowały się utwory Bizeta, Verdiego, Rossiniego, a nawet tetralogia Wagnera"- wg terazteatr.pl

1. Potrzeba wzbogacenia oferty kulturalnej regionu

Województwo Warmińsko-Mazurskie, choć bogate w tradycje kulturalne, nie posiada stałej opery, co stanowi istotną lukę w ofercie artystycznej regionu. Wiele miast wojewódzkich w Polsce ma swoje opery lub instytucje, które regularnie realizują spektakle operowe, przyciągając zarówno mieszkańców, jak i turystów. Opera Warmińsko-Mazurska mogłaby stać się ważnym ośrodkiem kulturalnym, podnosząc prestiż województwa oraz promując lokalne talenty.

2. Walory infrastrukturalne i organizacyjne

Teatr Jaracza w Olsztynie, z odrestaurowaną fosą orkiestrową, dysponuje odpowiednimi warunkami do wystawiania spektakli operowych. Współpraca z Filharmonią Warmińsko-Mazurską zapewniłaby profesjonalne wykonanie partii muzycznych, a zaangażowanie lokalnych artystów i instytucji umożliwiłoby efektywne zarządzanie kosztami.

3. Korzyści społeczne i edukacyjne

Zorganizowanie opery jako koprodukcji stworzy nowe możliwości edukacyjne i kulturalne dla mieszkańców regionu. Współpraca z lokalnymi szkołami muzycznymi (stworzenie chóru) oraz uczelniami artystycznymi może stanowić istotny element działań opery, wspierając młode talenty i promując edukację artystyczną.


Propozycja organizacyjna

1. Struktura organizacyjna

  • Główne instytucje współpracujące:

    • Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie – odpowiedzialna za stronę muzyczną spektakli (orkiestra, dyrygenci).
    • Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie – zapewnienie przestrzeni teatralnej, organizacja scenografii, reżyseria.
    • Wojewódzkie instytucje kultury – wsparcie techniczne, promocyjne i logistyczne.
  • Dyrekcja Opery Warmińsko-Mazurskiej – zespół zarządzający koprodukcją, odpowiedzialny za koordynację działań artystycznych, technicznych i promocyjnych.

2. Harmonogram działań

I kwartał 2025:

  • Ustalenie szczegółowych zasad współpracy między instytucjami.
  • Powołanie dyrekcji Opery Warmińsko-Mazurskiej.
  • Przygotowanie budżetu i harmonogramu działań na kolejne etapy.

II kwartał 2025:

  • Rozpoczęcie prac nad pierwszą produkcją operową (dobór tytułu, obsady, dyrygenta, reżysera).
  • Organizacja prób muzycznych i scenicznych.
  • Promocja inicjatywy w regionie oraz w mediach ogólnopolskich.

III kwartał 2025:

  • Próby generalne.
  • Zorganizowanie warsztatów edukacyjnych dla młodzieży (np. poznawanie kulis opery, lekcje mistrzowskie z artystami).

IV kwartał 2025:

  • Premiera pierwszego spektaklu operowego – proponowana data: październik 2025.

Propozycje repertuarowe

Na początek sugeruję wybór klasycznych dzieł operowych, które są znane i lubiane przez publiczność, takich jak:

  1. Wolfgang Amadeus Mozart – „Czarodziejski flet”
  2. Giacomo Puccini – „Tosca”
  3. Giuseppe Verdi – „La Traviata”

Korzyści dla regionu

  • Zwiększenie prestiżu województwa jako ważnego ośrodka kultury w Polsce.
  • Rozwój turystyki kulturalnej, przyciągającej widzów zarówno z regionu, jak i spoza niego.
  • Wsparcie lokalnych artystów, muzyków i specjalistów technicznych.
  • Edukacja kulturalna mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.

Podsumowanie

Opera Warmińsko-Mazurska może stać się wizytówką województwa, wzbogacając jego ofertę kulturalną oraz przyczyniając się do rozwoju społeczno-gospodarczego. Proszę o pozytywne rozpatrzenie wniosku oraz wsparcie organizacji tego przedsięwzięcia.

Z poważaniem,

Adam Fularz Olsztynska.blogspot.com

Dolina Zielona 24a

65-154 Zielona Góra

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz